Ebből a cikkből megtudhatod, hogy az Online Katapult 2016-ban, egyetlen év alatt hogyan érte el a 10-15 éve pályán lévő versenytársak eredményeinek harmadát, negyedét. Ha te is egy olyan mikrovállalkozó vagy, aki hozzánk hasonlóan, többszörös tempóval akarja állva hagyni a konkurenseit, akkor most megtudhatod hogyan csináld te is utánunk.

[A MODELLEZÉS TITKA] Így hozd be 1 év alatt a versenytársak 5 évnyi munkáját, miközben őket használod gazdatestként!

Az Online Katapult 2016-ban, egyetlen év alatt érte el a 10-15 éve pályán lévő versenytársak eredményeinek harmadát, negyedét. Ha te is egy olyan mikrovállalkozó vagy, aki hozzánk hasonlóan, többszörös tempóval akarja állva hagyni a konkurenseit, akkor ebből a cikkből megtanulod hogyan csináld te is utánunk.

De először is, mire alapozzuk a cikk első kijelentését?

A 2016-os évet 50 millió forintos árbevétellel zártuk, úgy, hogy a Katapult 2015 őszéig szinte nem is létezett. Majdnem nulláról indultunk 2016 elején, így az elért eredmény egészében a tavalyi év érdeme. A bevétel mellett:

  • 1 szobás putriból, 100 négyzetméteres pazar irodába költöztünk

  • eladtunk 3.000 könyvet, 6.500 új feliratkozót szereztünk

  • a csapatunk 2-ről 5 fősre hízta magát

  • cashből utaztunk ki egy amerikai konferenciára

  • és sorolhatnám…

Ez így a semmiből elég gyors előrelépés ugye?

Alaposan szemügyre véve a 10-15 éve piacon lévő versenytársainkat, azt látjuk, hogy most tartanak 150-200 milliós évi árbevételnél, így tényleg jogosan állíthatjuk, hogy egy év alatt elértük eredményeik harmadát-negyedét. Lehet persze, hogy nekik sem egy évitzed kellett hozzá, hogy elérjék a most felmutatott 150-200 milliós eredményt, de annak kicsi esélyét látjuk, hogy a kezdeti időszakban hasonló fejlődést tudtak volna felmutatni.

Hasítunk, mint a rakéta és mindezt csupán azért tártam ilyen részletesen eléd, mert őszintén hiszem, hogy tényleg megtaláltuk a gyors haladás titkát. Egyáltalán nem büszkélkedni akarok, és lehet, hogy meglep, de nem is vagyunk túl jók a győzelmek megélésében.

Csupán annyit szeretnék, hogy hidd el, működik amit itt le fogok írni, hisz ezt szajkóztuk már tavaly is, most meg aztán pláne látjuk mindketten, hogy tényleg igazunk volt.

Oké, térjünk a lényegre!

A gyors növekedés titka egy mondatban: lemodelleztük a konkurenseket, kidobtunk mindent amit rosszul csináltak, átvettünk mindent amit jól csináltak, és ebbe fektettük a teljes energiánkat.

Ezt Pareto nyelven úgy is mondhatnám, hogy míg az emberek idejük 80%-át abba teszik ami az eredményeik 20%-át hozza, addig mi mindig arra a 20%-ra fókuszálunk, ami az eredmények 80%-át hozza.

Elhiszem, hogy nagyobb titokra számítottál, de olykor a legegyszerűbb dolgok működnek a legjobban. Valójában minimális kreatív energiát tettünk az üzleti modell, a stratégia, vagy a termékek kitalálásába. Ez nem azt jelenti, hogy egy könyv megírása során ne izzadnánk vért, mire megtöltjük tudásunk krémjével. De azt, hogy könyvet kell írni, nem magunktól találtuk ki.

Ugyanígy nem hasra ütve jött az ötlet, hogy legyen előfizetéses Klubtagságunk, amit majd tök jó lesz eladni a könyv után upsellben. Szétnéztünk külföldön és láttuk, hogy mások is ezzel a modellel keresnek pénzt.

De, hogy ne csak pozitív mintákat említsek, a „betegéseket” is mások bizniszét vizsgálva diagnosztizáltuk. Nem álmunkban pattant ki a fejünkből, hogy nekünk transzparens esettanulmányokat, feliratkozó és sales oldal sablonokat, ezek építéséhez szükséges eszközöket kell adnunk a követőinknek.

Megfigyeltük a konkurenseket és láttuk, hogy senki nem ad hasonlókat, holott erre éhezik a nép.

Ezek egyelőre csak bedobált példák, de mi az egész modellezést tudatosan csináltuk. Van rá egy rendszerünk, melyet kompletten át fogok neked adni később, itt a cikkben. Előtte viszont tisztázzuk a kérdést, mely valószínűleg ott kering a fejedben:

Miért nem találunk ki valami újat, ahelyett, hogy folyamatosan „másolunk”?

Szeretem publikus cikkekben másolásnak hívni amit csinálunk – hisz erre mindenki felkapja a fejét, botrányt sejtve – de valójában köze nincs hozzá a tevékenységünknek. Másolás az, amikor átmásolom az oldalad szövegét, ellopom a fotóidat, és lenyúlom a tárgymezőidet.

Amit mi csinálunk az modellezés, és szokj hozzá a gondolathoz, hogy te is ezt fogod csinálni. Ha másolás lenne átvenni a bevált mintákat, akkor tolvaj lenne mindenki aki négykerekű autót gyárt, palackba csomagolja a vizét, vagy fűzőt tesz a cipőjébe. Ezeket mind valaki valamikor kitalálta – nagy köszönet érte – de mára már közkinccsé váltak.

Ugyanígy nem titok, hogy a tanácsadó biznisz legfőbb piacépítő terméke a könyv, hisz ránézel a sikeres tanácsadókra és látod, hogy mind megírta rég a saját könyvét. Megvizsgálsz egy Starbucks-ot és látod, hogy a konnektor adja el a túlárazott kávét (hisz az emberek 90%-a dolgozni, tanulni jár oda). Látod? Ennyire egyszerű, legális és etikus a modellezés.

Nem mondom, hogy ne legyél kreatív, de tartsd meg ott ezt az energiádat, ahol valóban szükség van rá. Van abban valami büszkeség ha te találod ki az új Facebookot, de tudtommal Facebookból most is csak egy van, holott próbálkozókból volt már több ezer. Vagy a kedvenc példám, miszerint Edison is 10.000 elbaltázott prototípust készített, mire eljutott az izzó mai, működő változatáig.

A kísérletezés és újítás, automatikusan magával vonja a kudarc lehetőségét. Ha újjal próbálkozol, borítékolhatod, hogy bukni is fogsz. Nem egyszer, rengetegszer.

Na most magától adódik a kérdés, miben szeretnél és mekkora kockázatot vállalni?

  • Az üzleti modelled a céged alapja. Ha elcseszed, megy minden a levesbe. Évek munkája, befektetés, meg amit visz.

  • A jónak hitt, nulláról kifejlesztett terméked nem feltétlen rántja magával a céged, ha végül mégsem kell a piacnak. De rádrohad és buktad a kutatómunkát.

  • Egy nem konvertáló sales oldallal, maximum a beletett időd, vagy a kivitelező bére fáj. De ha csinálsz belőle 10-et, mire egy végre konvertál, máris ott vagy, hogy ez sem érte meg rambóskodást.

  • És ha egy Facebook posztodra kevesebb lájk érkezik, mert nem jött be amit kigondoltál? Hát Istenem, majd írsz egy újat, nem dől össze a világ.

Elnézve ezt az egyszerű listát, látod, hogy különböző kockázati szinteket ölel fel a kreativitás. Minél fontosabb, nagyobb kiméretű és horderejű dologba teszel minél több újítást, annál nagyobb rizikót vállalsz. A bizniszed pedig nem szerencsejáték.

Én nem látok bele a tiédbe, de gyanítom, eddig is túl nagy téttel pörgetted a rulettasztalt, ott ahol egy bölcs modellezés hónapokat spórolt volna az újrakezdés helyett.

De hogyan modellezz bölcsen, ha végre lejönnél szerencsejáték-szenvedélyedről?

Így modellezünk mi, és neked is ezt kéne követned

Nálunk a modellezés legfelsőbb szintje 3 fő területre terjed ki (nyilván vannak egyszerűbb dolgok is, melyekhez inspirációt merítünk, de ezek a legfontosabbak számodra):

  • 1. Megkeressük az „iparági csontvázakat”, hogy tudjuk hova pozicionáljuk a bizniszünket

  • 2. Megkeressük az ideális rövidtávú üzleti modellt, hogy tudjuk mivel keressünk mihamarabb pénzt

  • 3. És megkeressük a hosszútávú üzleti modellt, hogy biztosítsuk a cég örök sikerét

Vegyük szépen sorba őket!

Iparági csontvázak megkeresése

Mi iparági csontváznak nevezzük az összes olyan frusztrációt, problémát melyet az ügyfeleid megélnek az iparágad kapcsán. Ha beszélgetsz a leendő vásárlóiddal, megvizsgálod a konkurenseidet, olvasgatod a fórumokat, olvasgatod a posztok alatti hozzászólásokat, rá fogsz jönni mi nyomja leginkább az emberek lelkét.

Minden olyan dolgot csontváznak nevezünk, ami megakadályozza, hogy az ügyfél megkapja az iparágad kiszolgálásának csúcsát.

Olyan nincs, hogy valaki ne hibázzon, te pedig akkor tudsz a legélesebb pozicionálással, legkönnyebb kommunikációval bizniszt építeni, ha ezen hibák kijavítását tűződ ki zászlódra, ez lesz a hitvallásod és ez lesz minden ténykedésed magja.

Hogy könnyebben megértsd miről beszélek, itt van példaként a saját bizniszünk, az Online Katapult. Mikor egy évvel ezelőtt elindultunk, körbe néztünk a hazai marketing-tanácsadó piacon és a következő csontvázak hullottak ki a virtuális szekrényekből:

  • Mindenki csak elméletről beszélt, hiányoztak a konkrétumok

  • Szinte zéró megvalósítási segédletet láttunk, kizárólag infót árultak

  • Nem láttunk esettanokat, konkrét számokat

  • Mintha mindenki titkolózott volna, hiányzott a transzparencia

  • A legtöbb tanácsadó nem értett az online világhoz eszköz szinten, pláne nem „csináld magad” eszközök szintjén

Ha most megnézed az Online Katapultot, mit látsz magad előtt? Mindent ami a fent felsoroltak ellenkezője 🙂 Mi arra építettük a Katapultot, hogy közvetlen stílusban, maximális transzparenciával adjuk oda az online marketing kivitelezés minden titkát, a legapróbb csavarig.

Láttuk mire szomjazott a piac, hát erre építettük az üzletet, rizikó és vakrepülés nélkül. Kipattanhatott volna a fejünkből valami más, fancy pozicionálás, aztán vagy bejött volna, vagy nem. De ennnyire biztosan nem.

Az első dolgod tehát a modellezés során, hogy kirázod az iparági csontvázakat a szekrényekből és szépen elsöpröd őket az utadból. Egy hatalmas lépéssel közelebb kerültél máris a gyors győzelemhez. És, hogy hogyan rázd azt a szekrényt?

Álljon itt egy dia, egy korábbi live adásunkból, rajta pedig az általunk alkalmazott taktikák:

Ha megvannak a csontvázak, akkor pedig jöhet  a rövidtávú üzleti modell!

Rövidtávú üzleti modell megtalálása

Cash is oxygen, azaz a vállalkozásod levegője az elkölthető pénz. Egy biznisz annál nagyobb eséllyel éli túl a kezdeti szakaszát, minél több készpénzt tud, minél gyorsabban felhalmozni. Nincs idő a tökölésre, hisz nyakadon egy halom kiadás. Kell egy modell, ami a felállítása után egyből pénzt termel.

Ezt a modellt neveztük mi el rövidtávú üzleti modellnek. Nem azét rövidtávú, mert ne húznád ki vele életed végéig, hanem azért, mert már rövid távon sikerrel tudsz vele pénzt termelni.

Ezen modelled megtalálásának legegyszerűbb módja, ha ismét végignézed a konkurenseket. Ha ott van előtted 3-4 pályatárs aki már vagy 10 éve prosperál, akkor elég kicsi az esélye, hogy akkora hülyeséget csinálnának, amiből ne érné meg tanulni.

  • Nézd meg, mi az amit árulnak, milyen áron és mekkora mennyiséget adnak el belőle?

  • Mik a húzótermékek, mik a belépő termékek, mik a fő termékek?

  • Hol hirdetnek, hogyan szólnak az emberekhez?

  • Milyen értékesítési stratégiákat alkalmaznak?

Ha fel tudod írni a legfőbb termékeket/szolgáltatásokat, majd hozzájuk tudod kapcsolni a bevételi adatokat, ki fog jönni, hogy miből él a konkurensed és mennyi pénzt keres rajta. Nyilván magukkal a bevételi adatokkal lesz a legtöbb dolgod, de ezeket sem agyrém beszerezni, hisz le tudod kérni a publikus mérleg adatokat, másrészt ha követed a versenytárs kommunikációját, abból is rengeteg infót el tudsz csípni. (Ugye fent vagy a hírlevelén és lájkoltad az oldalát???)

Sok cég beszámol egy kampány lezárultával, hogy milyen eredményekkel zártak, megköszönik a bizalmat a vásárlóknak, így ha nyitott szemmel jársz, innen is begyűjtesz annyi morzsát, hogy végül ki tudod belőlük rajzolni a nagy képet.

Esetünkben például 2 nagy pályatársat vizsgáltunk meg, és az ő számaikat szedtük excelbe. Az alábbi táblázatban láthatod közülük az egyiket:

Mivel ott voltunk minden konferencián, elolvastunk minden posztot, levelet és megnéztünk minden mérlegadatot, így egészen jól be tudtuk lőni, hogy ő például a nagy értékű, kiscsoportos coaching programokon keresi az érdemi pénzt. Ez nála az üzleti modell, amit mi csak rövidtávúnak kereszteltünk el.

Jóllehet, mi nem ezt, hanem végül egy külföldi modellt vettünk át, mikor kitaláltuk, hogy előfizetéses szolgáltatás lesz a bizniszünk bevétel-gerince, de jó ha látod, itthon is megcsináltuk a házi feladatot. Ez is egy lehetőség, egy kitaposott út, melyre csak rá kellett volna (vagy majd) lépni és kicsi az esélye, hogy belebukjunk.

Te is utánunk tudod csinálni ezt a modellezést? Persze! Csak bele kell tenned az időt és máris kihúztál egy újabb ismeretlent (na meg pár elpazarolt évet) a bizniszedből…

Aztán ha sikerrel egyenesbe álltál a rövidtávú üzleti modell nyomán, jöhet egy még nagyobb erejű húzás:

Hosszútávú üzleti stratégia megtalálása

A hosszútávú üzleti modell azért kapta ezt a nevet, mert ez az a bizonyos stratégia húzás, amivel az örök dicsőség csarnokába tudod juttatni a céged. Ez nem egy kötelező lépés, egy lehetőség. Egy olyan húzás ami akár szembe mehet azzal is amit eddig csináltál, annak érdekében, hogy valami sokkal nagyobb dolog születésének adjon teret.

Ezt egy kicsit bonyolultabb lenne levezetni elméletben, így hadd indítsak rögtön egy példával.

Elég vegyesek vele kapcsolatban a vélemények, de itt van Balogh Tamás és a Lifetilt.

Vonatkoztassunk el egyéni szimpátiától és pletykáktól, vizsgáljuk objektíven azt, amit szabad szemmel látható módon is igazán jól csinál:

Tamás nem arra gyúr, mint a legtöbb konkurens, fogyással és egészséges életmóddal foglalkozó pályatársa. Velük ellentétben ő nem az információt próbálja pénzért eladni, hanem csavarva egyet a bizniszen, azt mondta odaad minden infót INGYEN, magasabb minőségben, mint a pályatársak akik ezt pénzért adják, majd melléteszi a táplálékkiegészítőket és inkább ezeken keres.

Tamás kihúzta egy köztes probléma méregfogát. Ha táplálékkiegészítőket árulsz, az emberek rögtön azzal a kérdéssel járnak majd a nyakadra, melyiket szedjék és mikor, hogyan lesznek ettől fittebbek, egészségesebbek. Azáltal, hogy az összes kérdést előre megválaszolja profi videókkal, cikkekkel, fotókkal, kiemelkedik a konkurensek közül, magasabb lesz a vállalkozása értéke és az emberek is jobban imádják.

De, hogy egy élesebb példát is mondjak, ott van a marketinges tanácsadók, cégek továbblépési lehetősége. Azért tanítják a piacot, hogy ügyfeleik eredményeket érjenek el. Ki- ki maga módján halad a felszedett infókból, de amit kergetnek az mindig is a megvalósítás.

Ha valamelyik marketinges cég modellt vált, és infó mellett szoftvereket kezd el gyártani az ügyfeleknek, akkor még egy fokkal közelebb hozza a megvalósulást. Mit ér ezzel el? Azt, hogy az ügyfél boldogabb lesz, hisz kevesebb munkából ér el eredményeket, a marketinges cég pedig ingyenesen tudja adni tudásának csúcsát, hisz többé nem ebből, hanem a szoftverből él.

(De persze ettől még a tudásra ugyanúgy szükségük lesz az ügyeleknek, hisz így tudják csak helyesen használni a szoftvert.)

Hát ezt értjük hosszútávú üzleti modell megtalálása alatt, az ilyen jellegű váltásokat. Ismétlem nem kötelező, de ha megtalálod a a saját modelled és bejátszod, bizony még nagyobbra nőhet a céged.

És tudod mi ebben a legjobb? Hogy ezt sem kell kútfőből, a nulláról kitalálnod! Ezt is át tudod venni másoktól, ha nyitott szemmel jársz a világban. Ugyanúgy, ahogyan az értékesítési stratégiákat is el tudod csenni, csak ezekkel még könnyebb dolgod van:

Minden modellezésnek atyja: értékesítési stratégiák átemelése, indigópapírral

Bár a cikkben próbáltunk átfogó képet adni a modellezésről, egy valamire nem került elég hangsúly, ez pedig az értékesítési stratégiák modellezése. Direkt nem ezzel kezdtük, hisz ez egy olyan gyémánt, ami elvakíthatja a kevésbé tudatos vállalkozókat.

Az értékesítési stratégiák többnyire univerzálisak és iparágtól függetlenek. Olykor még úgy is tudsz velük pénzt termelni, ha egyébként a bizniszed modellje nincs rendben. A működő értékesítési módszereket ismerve könnyű látványos, kérészéletű eladási csúcsokat elérni egy-egy random választott termékkel, vagy szolgáltatással.

A biznisz viszont ott kezdődik, hogy tudatosan felépített termékpiramisra (ügyfél érték lépcsőre), hitvallásra, modellre húzod rá az értékesítési stratégiákat. Lemodellezel minden amit fentebb írtunk és utána kezdesz az értékesítési stratégiákra fókuszálni.

Ha rendben vannak az alapok, értékesítési tölcsérekkel folyamatosan friss vért, új vásárlókat és követőket tudsz pumpálni a vállalkozásodba. Kampányok segítségével a magad köré gyűjtött követőket, visszatérő vásárlókat tudod monetizálni.

A tölcsér- és kampánymódszerek pedig szintén modellezhetők, könnyebben, mint a bizniszben bármi más. Ismétlem, ezek titka abban van, hogy univerzálisak. Szinte minden terméket, szolgáltatást hasonló módon kell eladni, jóllehet a puzzle egyes részeit aktualizálnod kell.

Tavaly azért tartottuk az első Műhelytitok Konferenciát, hogy iparági lázadókként végre bemutassuk az értékesítési tölcsérek működő és másolható modelljeit.

Az idei Műhelytitok Konferencia viszont arról fog szólni, hogyan találj működő és átvehető kampánymodelleket. Írtunk ugyan könyvet a kampányolásról, de úgy hisszük többszörösére nőhet a gyorsaságod és sikered esélye, ha kampányokból is minél több példát látsz.

Az idei Konferenciát úgy raktuk össze, hogy amellett, hogy 124.000.000 forint értékben fogsz esettanulmányokat látni, temérdek sablont és „behelyettesítős”, „összelegózós” eszközt fogsz a kezedbe kapni. 150.000 forintnyi bónuszt vágunk hozzád, és ezek közt ott lesz 4 db teljes kampányunk ÖSSZES érintése, emailestől, cikkestől.

Nem tudok kinyúlni a monitorból és megrázni a válladat, de ébredj fel, hisz ha sikerre akarod kampányolni a céged, csak le kell másolnod amit itt látsz, és el kell fogadnod a kezedbe adott eszközöket. Hajrá!

Érdekel a 2017-es Műhelytitok Konferencia!
2017-08-24T13:28:17+00:00

A szerzőről:

Szervusz, itt Szőke András, az Online Katapult társalapítója. Részemről a megtiszteltetés, hogy itt vagy és segíthetek Neked! Mark Zuckerberg már rég megmondta, hogy a kész a jobb mint a tökéletes, így annyit tudok javasolni, CSINÁLD! Most már tudod mit, a többi csak Rajtad áll...