Nyugaton az affiliate marketing (magyarul partner marketing) az ügyfélszerzés elterjedt formája. Több millió dolláros árbevétellel rendelkező vállalkozások nőnek fel szinte kizárólag az affiliate marketing segítségével. Bár itthon arányaiban kevesebb ilyen kapcsolattal találkozunk, egy-egy jó partner óriási lökést adhat a vállalkozásodnak.

Affiliate marketing a gyakorlatban: Hogyan alakíts ki jövedelmező partneri kapcsolatokat?

Az affiliate marketing egy kölcsönös partnerséget jelent egy olyan vállalkozással, mely hozzád hasonló közönséget céloz, mégsem tekinthető egy az egyben konkurensnek.

Ilyen esetben a két cég összefoghat, és egymást ajánlva gyorsan és olcsón juthat el egy jól megcélzott tömeghez.

Ezek a cégek egyébként is folyamatosan kapcsolatba kerülnek a saját ügyfeleikkel, feliratkozóikkal. A másik céget ajánlani szinte semmibe sem kerül, főként ha tudják az ügyfélről, hogy szüksége lesz a partner szolgáltatásaira.

Készítettünk egy hasznos partner minősítő és nyilvántartó rendszert, amiben minősíteni és rendszerezni tudod a potenciális affiliate partnereidet. Ide kattintva ingyenesen letöltheted.

Az ajánlás több oldalról is megtérülhet, megállapodástól függően:

  • Ha azonos méretű partnert találsz, akkor azonos mennyiségben te is elvárhatsz ajánlásokat. Vagyis, minden kiküldött ajánlásért cserébe, te is elvárhatsz egy ajánlást. Ez óriási növekedési potenciál, mindkét cégnek!
  • Méretbeli eltérés esetén is lehet win-win a megállapodás. A kisebb eléréssel rendelkező partner ajánlhat több megjelenést, extra kompenzációt, vagy plusz szolgáltatásokat.
  • Az affiliate partnerek gyakran jutalékot fizetnek a küldött ügyfelek után, vagyis azonnali bevételt is szerezhetsz, amit akár további ügyfélszerzésre is fordíthatsz.

Akár kisebb megállapodásokat kötsz, mint például egy vendégblogolás, akár nagyobbakat, a partnereken keresztül rendkívül hatékonyan tudsz eljutni a célközönségedhez.

Töltsd le az affiliate partner nyilvántartó és minősítő rendszerünket ingyen, egy egyszerű Excel fájlként!

Legyen minden potenciális partnered egy helyen, értékelve, hogy lásd, kikre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetned…

Kérem a rendszert!

Érdemes tehát foglalkozni a témával és körbe nézni, hogy milyen kiaknázatlan partneri kapcsolatok hevernek most parlagon.

Kikkel érdemes affiliate marketing együttműködésben gondolkodnod?

Nem mindenkivel érdemes partnerségre lépni, és jól meg kell válogatnod, hogy kibe fektetsz időt és energiát. Maga a partnerség egyébként a részedről is kötelezettségekkel fog járni, ezért csak win-win szituációkat keress!

Időt és energiát fektetsz a kapcsolatok kialakításába, és egy-egy partner megszerzése olykor hosszabb folyamat is lehet. Éppen ezért most megnézzük, hogy milyen kritériumok alapján érdemes rangsorolnod a potenciális partnereket.

Ezeket a kritériumokat fel tudod vinni az általunk készített partner rendszerező Excel táblázatba, és ezáltal minden partneredhez egy adott pontszámot tudsz rendelni. E rendszer segítségével rögtön láthatod, hogy kik a legértékesebb partnereid, akiknek kiemelt figyelmet kell majd szentelned.

(Klikk a képre a nagyításhoz!)

Az alábbiakban ezeken a kritériumokon részletesen is végig fogunk menni:

1. Mennyire egyezik a célközönségetek?

A legfontosabb kritérium, amikor affiliate partnert keresel, hogy a partnered célközönsége egyezzen a Te célközönségeddel. Csak néhány példát említve, az alábbi kapcsolatokhoz hasonló párosításokon érdemes elgondolkodnod:

Fodrász – Műkörmös

Gyermekruha – Gyermekjáték

Könyvelő – Pályázatíró

Szolárium – Edzőterem

Cipőbolt  – Ruhabolt

Melyek azok az iparágak, cégek, amik már összegyűjtötték a célcsoportodat? Kik azok, akik már régebben céloznak az álom ügyfeleidre, és már felépítettek maguk köré egy követőtábort?

Írj egy listát ezekről a lehetséges partnerekről, egyelőre még bármilyen más szempont figyelembevétele nélkül!

A partner mellé add meg, hogy a jelenlegi legjobb tudásod szerint hány százalékban egyezik meg a célközönségetek. Értelemszerűen, ha pontosan ugyanazokra az emberekre céloztok, akkor 100%, ha csak félig-meddig, akkor 50%.

(A táblázatot, a kritériumokat, és a pontszámítást is elkészítettük helyetted. Ide kattintva ingyenesen lementheted.)

Lássuk, a következő szempontot…

2. Mennyire egyezik a szakmai / morális értékrendetek?

Nem akarsz olyan partnerrel együtt dolgozni, aki más elveket képvisel mint te. Lehet, hogy te mondjuk fodrászként esküszöl a természetességre, ez a védjegyed, míg egy lehetséges partner a plasztikai műtétek mellett kampányol. (Szélsőséges példa!)

Fontos, hogy a partneri kapcsolat egy oda-vissza dolog, vagyis neked is adnod kell majd a jövendőbeli affiliatednek, és nem fog jó fényt vetni rád, amikor a pozicionálásodtól távol álló ajánlatot kell kiküldened a listádra.

Ha úgy érzed, hogy nem tudsz szakmai, vagy morális okokból együttműködni egy céggel, vagy személlyel, akkor ez meg kell, hogy vétózza a kapcsolatot. Még akkor is, ha egyébként potenciális partnerek lennének.

Az affiliate partnerekről készített listádban tehát kell, hogy legyen egy oszlop, amelyben jelölöd százalékos mértékben, hogy az adott partnerrel mennyire egyezik a nézőpontotok.

Ha teljes mértékben, akkor adj neki 100%-ot, ha egyáltalán nem, akkor 0%-ot, tehát zárd ki.

3. Mekkora látogatottsága, forgalma van?

Alapvetően minél erősebb egy partner, minél nagyobb az elérése annál jobb. Ugyanakkor nem biztos, hogy a legnagyobb cégek lesznek a legjobb partnereid, hiszen a kölcsönösség miatt neked is arányosan kell tudnod felkínálni valamit.

Egy tízszer nagyobb listával rendelkező cégnek nem jó üzlet kiküldeni téged a listájára azért, hogy cserébe te is kiküld őket.

Az ilyen megállapodások az egyenlőtlen erőviszonyok miatt nehézkesek lehetnek, és hiába akarja mindkét fél az együttműködést, nehéz win-win szituációt találni.

A legideálisabb, vagy talán inkább a legegyszerűbb eset, amikor hasonló méretű cégeket tudsz keresni, mint amilyen Te is vagy.

Ez eleinte azonban nem fog menni, hiszen a célod a tömegekhez való eljutás, vagyis hiába keresel egy másik hasonlóan nagyon kicsi listával rendelkező vállalkozót.

Vállalkozóként rendkívül fontos tehát, hogy saját listát is építs. Ez – amint látod – nem csak több követőt és bevételt jelent majd, de jobb alku pozíciót is. Ha szeretnéd gyorsabban építeni az email-listádat, akkor egy Tökéletes Csalira van szükséged, amiért a látogatóid akár 40-60%-a is megadja az email címét.

Arról, hogy miként tudsz te is tökéletes csalit készíteni, csináltunk neked korábban egy ingyenes videót: A tökéletes csali 9 titka.

Ha még kicsi a listád, akkor sincs minden veszve, de valahogyan kompenzálnod kell a partneredet. Ajánlhatsz például extra ajándékot az ügyfeleinek, magasabb jutalékot az ajánlásért, többszöri megjelenést, kiküldést, de akár pénzt is.

Duplázd meg a feliratkozóid számát ezzel a 9 pontos videós csekklistával!

Duplázd meg a feliratkozóid számát ezzel a 9 pontos videós csekklistával! INGYENES LETÖLTÉS: A TÖKÉLETES csali 9 titka…

Megnézem a videót!

A listádban készíts egy mezőt, ahová a potenciális partner méretét egyetlen számmal tudod jellemezni. A legjobb talán erre az email lista mérete, vagy a könnyedén elérhető emberek mérete (pl. reach). Minél nagyobb ez a mérőszám, annál erősebb a partner.

Ezt a számot gyakran nem tudod hasraütés szerűen megállapítani. Első körben az is elég lehet, ha becsülsz, de később, az első egyeztetés alkalmával ezekről egyébként is szó fog esni. Szó kell, hogy essen, hiszen így tudjátok megkeresni az együttműködési pontokat.

Az is lehet, hogy a partnered nem akarja majd elárulni a pontos számokat. Ilyenkor nyugtasd meg, hogy nem akarsz céges titkokat megtudni, mindössze egy nagyságrendre vagy kíváncsi, hogy fair ajánlatot tudj tenni.

Bárhogy is, jelöld a listádban, hogy mit tudtál meg!

4. Van-e saját terméke, szolgáltatása, személyes márkája?

Egy fontos szempont a potenciális affiliate partnereid rangsorolásánál, hogy rendelkeznek-e saját termékkel, vagy szolgáltatással. Ha a partnered például egy híroldal, aki a reklámbevételekből él, akkor sokkal nehezebb dolgod lesz, hogy megfelelő értéket adj a számára.

Ha van saját terméke, szolgáltatása, akkor több együttműködésre van lehetőségetek, hiszen te is ajánlhatod az ő termékét a saját ügyfeleidnek, akár jutalékért cserébe is.

Arról nem is beszélve, hogy azokkal a vállalkozásokkal sokkal erősebb kötődés alakul ki, amelyek saját terméket, vagy szolgáltatást állítanak elő. Egy személytelen hírportál ajánlása teljesen más tészta, mint egy erősen pozicionált személyes márka.

Az értékelésnél itt több szintet is megállapíthatsz, attól függően, hogy mennyire tartod erősnek a márkáját. Ha van saját terméke, akkor az már jó jel, de még jobb, ha rajongótábora is van.

Mi a letölthető rendszerünkben 50%-os erősséget adtunk meg alapbeállításként azoknak, akiknek egyáltalán nincs saját termékük, 100%-ot azoknak, akiknek van saját termékük, és 150%-ot azoknak, akiknek személyes márkájuk is van.

Ezt úgy csináltuk meg, hogy letöltés után könnyedén tudod állítani és személyre szabni.

Képzeld el, hogy mennyit számítana egy most indult sportcipő gyártónak, ha Rubint Réka ajánlaná ki a követőidnek, szemben azzal, ha egy egészséges életmóddal foglalkozó magazin.

5. Mennyire könnyű az együttműködés?

Végül az utolsó pont egy szubkejtív értékelés lesz, amit főként az első kapcsolatfelvételtől kezdve fogsz tudni magadnak állítani. Ahány ember, annyi féle, és nincs ez másként az üzleti életben sem.

Vannak, akikkel könnyen szót értünk, és szinte olvasunk egymás gondolataiban, vannak viszont, akikkel nehezen találjuk a közös nevezőt. Nem biztos, hogy emberileg különbözőek vagyunk, lehet, hogy a partner rendkívül elfoglalt, ezért mindent kétszer-háromszor több időbe telik elintézni.

Lehet például, hogy technikailag nem állnak készen az affiliate partnerségre, mert nem tudják mérni, ha az általad küldött linkrő vásárol valaki. Ez nagyon megnehezíti az együttműködést.

Érdemes ezt is értékelned, hogy a listádra ránézve azonnal lásd, hogy kik a legjobb partnereid. A múltbeli tapasztalataidat a partnerrel kapcsolatban tehát ez a szám fogja mutatni.

Hogyan vedd fel a kapcsolatot a potenciális affiliate partnerekkel?

A cégvezetők nap mint nap számos megkeresést kapnak, rengeteg ajánlatot, ezért egyáltalán nem mindegy, hogyan veszed fel velük a kapcsolatot. Mi is számos partneri megkeresést kapunk, de a legtöbbet sajnos nem tudjuk komolyan venni.

Az alábbi levelet például egy rendezvényszervező cégtől kaptuk. A képre kattintva nagyobb méretben is megtekintheted:

Láthatod, hogy a levél hemzseg a hibáktól, és éppen az ellenkezőjét teszi annak, amit mi elsőként tanácsolni szeretnénk neked…

1. Adj-adj-adj-adj! Első kapcsolat esetén Te adj ELŐSZÖR!

Ahelyett, hogy az első leveledben már rögtön a saját pecsenyédet sütögeted, először ajánld fel, hogy te akarsz adni. A cégvezetőt, akinek a levelet küldöd a saját cége, és a saját anyagi jóléte érdekli, nem pedig a tiéd.

Ne arról szóljon tehát a leveled, hogy milyen hasznos lenne az együttműködés mindkettőtöknek, hanem ajánld fel, hogy szívesen eljuttatnád őket az X ezer követődnek.

A fő üzeneted tehát az legyen, hogy szeretnéd ajánlani, reklámozni őket, és esetleg érdeklődj, hogy milyen partneri lehetőségeik vannak.

Ezért is könnyebb olyan partnerekkel együtt dolgozni, akiknek saját termékük van, mert rögtön kiválaszthatsz egyet, ami szerinted szimpatikus a célközönségednek, és felajánlhatod, hogy eladsz belőle néhányat.

Ezzel a hozzáállással máris megtöbbszörözted az esélyét annak, hogy válaszra méltassanak, hiszen Te teszel szívességet, és az ő malmukra akarod hajtani a vizet.

Nyilvánvaló, hogy nem jótékonyságból fogod csinálni, és nekik is érdekük lesz motiválni téged, de a kompenzációra elég az egyeztetések során rátérned, és nem pedig ajtóstul rontani a házba.

2. Ne csinálj hülyét magadból: nézz utána a cégnek

Ne kövesd el azt az amatőr hibát, hogy nagy tételben, gyorsan akarod letudni a partner keresést, mert egy életre elvághatod magadat minden potenciális partnerednél. Az “Aki sokat markol, keveset fog” elv itt hatványozottan érvényesül.

Küldhetsz a legjobb 100 potenciális partnerednek egy körlevelet, és garantálhatod, hogy soha többé ne álljanak veled szóba, vagy használhatsz egy gondosan felépített listát, amin végig haladva, egyesével teszel SZEMÉLYRE SZABOTT ajánlatot a leendő partnereidnek.

Utóbbival garantáltan sokkal nagyobb sikereket fogsz elérni, hiszen konkrétumokat fogsz tudni mondani, amiből látszik majd, hogy meggondoltad az ajánlatot, és valóban nekik szól a mondanivalód.

Amit mindenképpen tudnod kell kapcsolatfelvétel előtt a cégről:

  • Milyen termékeket, szolgáltatásokat értékesít?
  • Ki a célközönsége?
  • Hogyan éri el a célközönségét, hogyan kommunikál?
  • Miben mások ők, mint a többi piaci szereplő?
  • Hogyan tudnál nekik értéket adni?

Ha ezeket a gondolatokat összegyűjtötted, és az értékelésed alapján megfelelő partnernek gondolod, akkor írj egy személyes levelet a cégvezetőnek, vagy a cég központi email címére. Mondd el, hogy ki vagy, és mutasd be, hogy miként akarsz segíteni nekik.

Vezesd, hogy melyik céggel miben maradtatok, és akik nem válaszolnak, azoknak próbálj meg többször, többféle tárgy mezővel is üzenetet küldeni. Egyszerre csak néhány céggel vedd fel a kapcsolatot, hogy menedzselhető maradjon, és a listádat se bombázd szét az ő ajánlataikkal.

A minőségi partneri kapcsolatok kiépítése időbe telik, de egy-egy jó kapcsolat sokszorosan megtérül majd, ezért nem kell elsietni.

3. Kommunikáld egyértelműen, hogy a másiknak miért lesz jó

Nem csak a szándék, de a megfogalmazás is rendkívül fontos. Már a tárgyban is szerepeljen valamilyen előny, amiből látszik, hogy személyes levélről van szó. A levél főként a partneredről szóljon és ne rólad. Írd le benne mindazt, amit a céged segítségével reálisan elérhet a partnered:

  • Új követők
  • Új előfizetők
  • Vásárlók
  • Feliratkozók
  • Látogatók

A levél tárgya például lehet ez: “Szívesen elküldeném XY termékét 12.340 követőmnek”

A levél legyen természetes, emberi, és kerüld a “gyümölcsöző együttműködéshez” hasonló elcsépelt kifejezéseket, és használj helyette konkrétumokat.

Például:

Remélem, sikerül nyélbe ütnünk ezt a gyümölcsöző együttműködést – helyett –> Remélem, hogy lesz alkalmam kiajánlani az Önök XY termékét a követőinknek, mert a feltett kérdéseikből folyamatosan látjuk, hogy rendkívül értékes volna számukra egy ilyen anyag, így ez fizetőképes keresletet jelentene az Önök számára.

4. Csak Win-Win javaslatot tegyél!

Fontos, hogy olyan javaslatot tegyél, amire fordított esetben Te is azonnal igent mondanál. Ezt csak úgy fogod tudni kitalálni, ha az előző pontokban megcsináltad a házi feladatodat.

Attól, hogy az első felajánlást te teszed, még nem kell, hogy ne kérj cserébe semmit. Nyilván te is elvársz cserébe valamit, és ezt a megállapodás során el kell mondani, ha nem is az első levélben.

A tapasztaltabb marketingesek a kapcsolatfelvétel után rögtön keresni fogják veled az együttműködési pontokat.

Ne ijedj meg a nagyobb cégektől sem. Számos ponton együtt tudsz működni más cégekkel, és az, ha nekik nagyobb az elérésük jelentheti azt is, hogy neked majd többet kell tenned, de cserébe egy óriási lépcsőt ugorhatsz meg.

Lesz olyan, akivel tartalommarketingben tudsz majd együttműködni, és mondjuk vendég blogoltok egymás oldalán, lesz olyan, aki kiküldést cserélne, és lesz, akit a jutalék fog motiválni.

Első körben mutasd meg, hogy nyitott vagy az együttműködésre, és hajlandó vagy te megtenni az első lépést, így kockázatmentesen kipróbálhatja. Később, amikor más ismeritek egymást, sokkal könnyebben fogsz tudni további ajánlatokat tenni a részükre.

Fontos azonban, hogy mindig legyen tisztázva, hogy mit vársz cserébe. Csak úgy “jófejségből” ne égesd a listád, valamilyen ellenszolgáltatást, – ha mást nem egy ígéretet – kérj cserébe.

Útravaló…

A legfontosabb tehát, hogy az affiliate marketinggel is, mint más marketing eszközökkel is tudatosan bánj, és tedd bele a megfelelő időt és energiát. Számos iparágban ez a csatorna az egyik leghatékonyabb, amely segítségével már stabil vállalkozásokon felkapaszkodva hihetetlen mértékű növekedést tudsz elérni.

A kapcsolatokat ugyanakkor nem elég megszerezni, azokat fenn is kell tartani. Ez a legtöbb esetben nem nehéz, mindössze egy kis odafigyelés szükséges. Néha csak úgy kérdezz rá, hogy: “Mi a helyzet? Mivel tudunk támogatni?”

Mindig figyelj oda az egyensúlyra – csak azt kérd, amit adsz is! Fölösleges tüskéket hagy a másik félben az, ha Ő mondjuk 3 levelet küld ki rólad, Te meg folyamatosan csak egyet tudsz… Ekkor ne fogadj el 3 levelet, mert ha nem tudod viszonozni, sérülés lesz a kapcsolatban.

Ne feledd, ez is csak akkor működik, ha csinálod. Ne hagyd hát annyiban, kezdd el ma! Kezdd el összeírni a potenciális partnerek listáját ebbe a rendszerbe, és minden nap foglalkozz a témával 20 percet.

Remélem hasznosnak találtad ez a bejegyzést, sok sikert kívánunk az affiliate kapcsolataid kialakításában.

2018-08-30T15:11:03+00:00

A szerzőről:

Szia, Szendrei Ádám vagyok, az Online Katapult Marketing Menedzsere. Köszönöm, hogy itt vagy velünk, és remélem hasznosnak találod az itt olvasottakat. Olyan gyakorlati, hasznos tippeket szeretnék megosztani Veled, amelyeket én is sikeresen alkalmazok a saját vállalkozásomban. Ha bármi kérdésed, ötleted van, kérlek írd meg a hello@onlinekatapult.hu-ra!

Csatlakozz több mint 5.000 sikerre éhes vállalkozóhoz MA!

Iratkozz fel az INGYENES bevételnövelő cikkekről, tanácsokról, élő adásokról és a Katapult legjobb ajánlatairól szóló leveleinkre!

A fenti gombra kattintva tudomásul veszed az adatkezelési szabályzatunkat.

Sikerült! Köszönjük, és üdvözlünk a Katapulterek között!

Hamarosan kapni fogsz tőlünk egy levelet a megadott email címedre. Ebben részletesen leírjuk, hogy mire számíthatsz tőlünk, és mit kell tenned, hogy biztosan megkapd a leveleinket!