Szeretnéd tudni, hogy PONTOSAN mit gondolnak a vevőid a piacodról, rólad, vagy a termékeidről? A piackutatás képet adhat arról, hogy milyen új termékeket és szolgáltatásokat érdemes fejlesztened, vagy miként érdemes alakítanod a jelenlegi kínálatodon, hogy az jobb eredményeket érjen el.

Hogyan ismerheted meg a piacod véleményét egy marketing automatizációs szoftver segítségével?

A piackutatás, és a véleménykérés előnyeit ma már szinte senkinek nem kell bemutatni. Az ügyfeleink gondolatainak ismerete lehetőséget ad a precízebb kommunikációra és termékfejlesztésre, vagyis személyre szabottabb marketinget tesz lehetővé.

Aszerint, hogy mit szeretnél megtudni a kutatásból, 2+1 nagy csoportra oszthatjuk a kutatásokat:

1. Széles: egy tág, piaci igényt keresel (termékfejlesztéshez)

2. Szűk: egy szegmens, adott problémával kapcsolatos attitűdjét, szójárását kutatod (kommunikációhoz)

+1 visszajelzés kérés: a korábbi vásárlóktól kérsz visszajelzést, értékelést egy általuk megvásárolt termékkel, szolgáltatással kapcsolatosan.

Ennek a 2+1 területnek a rendszeres kutatásával több, és jobb minőségű ügyfeleket tudsz majd szerezni, jobb minőségű termékeket tudsz fejleszteni és hatékonyabban fogsz tudni kommunikálni. Mindez, hosszú távon magasabb profitot jelent majd a vállalkozásodnak.

De hogyan tudja megkönnyíteni a kérdések feltevését egy marketing automatizációs szoftver?

Ezek a megoldások bármilyen marketing automatizációs szoftver használatával rendkívül értékesek. Mi a SalesAutopilot mellett tettük le a voksunkat, mert programozói tudás nélkül bárki képes benne összekattintgatni a szükséges rendszereket. Ezért a konkrét példákat SalesAutopilottal tudjuk bemutatni, de ha neked más szoftver szimpatikus, akkor használd nyugodtan azt. Nem mindenkinek a SAPI a legjobb választás, mindössze csak mindenkinek szüksége van marketing automatizációs rendszerre. 🙂

A cikkben úgy nevezett affiliate linkeken keresztül tudod elkezdeni használni a SalesAutopilot nevű szoftvert, ha úgy döntesz, kipróbálod. Ekkor mi jutalékot kapunk, ha ez téged zavar, akkor nyugodtan keress rá a Google-ben a szoftverre és menj át az oldalukra úgy 🙂

Piackutatás marketing automatizációs szoftver segítségével

Piackutatást sokféleképpen végezhetsz. Találkozhatsz emberekkel egyesével, kiállhatsz az utcára kérdőíveket kitölteni, vagy ha rendelkezel saját email listával, akkor kiküldheted nekik a kérdéseidet.

Utóbbi általában az ideális választás, ha a hatékonyságot akarjuk szem előtt tartani.

Hogyan hozd létre a kérdőívet?

A kérdőívet számos szoftverben létre tudod hozni, ezek közül sok ingyenes. (Például: Google Forms)

A legjobb azonban, ha a saját marketing automatizációs rendszeredben tudod elvégezni a piackutatást. Miért?

Mert a marketing automatizációs szoftveredben ki tudod szűrni, hogy kiknek szeretnéd elküldeni a kérdőívet, és a kapott válaszokat is az adott személyhez tudod kötni.

Vagyis, egy csomó adatot már nem kell bekérned, ha azok a rendelkezésedre állnak, és a kutatás során kapott adatok alapján is fogsz tudni szegmenseket, csoportokat létrehozni.

Ha például megkérdezed az ügyfeleidet, hogy melyik termékkategória érdekli őket a legjobban, akkor ezt a rendszer rögzíti, és a következő néhány emailedben ezekről a termékekről fogsz tudni kommunikálni.

Vagy vizsgálhatod az eltéréseket a vásárlóid és a még nem vásárlóid véleménye között, amiből érdekes következtetésre juthatsz a célcsoportod szűkítése kapcsán. Lehet, hogy akik adott választ adnak egy kérdésre, kisebb valószínűséggel lesznek jó ügyfeleid.

Hogyan elemezd ki az adatokat?

Az adatok elemzése több módon is történhet, attól függően, hogy milyen jellegű kérdéseket tettél fel. A szabad szavas válaszok esetén gyakorlatilag csak végig kell olvasnod a válaszokat, és esetleg azokat kategorizálni.

Szabad szavas válaszoknál nem csak a mennyiség, de a minőség is számít. Ha egy adott témáról lelkesebben, hosszabban ír valaki, akkor azt érdemes nagyobb súllyal kezelned, mint azt a választ, ami csak egyetlen szóból áll. Jó hüvelykujj szabály tehát, hogy minél hosszabb egy válasz, annál értékesebb!

Ha statisztikákat szeretnél látni, vagyis a beérkező válaszok megoszlását, akkor azt valószínűleg már a marketinghez használt szoftvered is képes elvégezni, legalább is a SalesAutopilot igen.

Nincs tehát más dolgod, mint lekérni a válaszok szerinti megoszlást, és máris grafikonokon látod az eredményt.

Amennyiben neked ennél bonyolultabb műveletekre van szükséged, akkor a teljes eredményt kiexportálhatod egy Excelbe, vagy bármilyen más adatbázis kezelő szoftverbe, ahol már csak az adott szoftver képességei szabnak határt az elemzésednek.

Vagyis, gyakorlatilag bármilyen kutatás és elemzés elvégezhető a marketing automatizációs rendszeredet használva, melyekben elegendőek a hagyományos adatbekérő mezők: szöveges mező, checkbox, rádió gomb, legördülő mező.

Ha ennél többre van szükséged, akkor használhatsz külső szoftvert is. Ebben az esetben egy email cím bekéréssel is vissza tudod importálni az adatokat a marketing automatizációs rendszeredbe.

Hogyan hozz létre kérdőívet a marketing rendszeredben?

A kérdőív létrehozása két lépésből áll. Először is el kell döntened, hogy mit szeretnél megtudni a piackutatásból, vagyis mi a célod, milyen kérdésekre szeretnél választ kapni. Ez alapján úgy kell megtervezned a feltett kérdéseket, hogy azok elemzéséből megkapd a választ.

Íme néhány kérdés, amit Pongor-Juhász Attilától tanultunk, és érdemes lehet feltenned a követőidnek:

  • Mi a jelenlegi legnagyobb kihívás számodra a _______________ ? (pl. fogyásban, álláskeresésben, üzletben, stb.)
  • Melyik írja le a legjobban a helyzetedet? (részpiacaid felsorolása: pl.: álláskereső pályakezdő, “túlképzett” menedzser, stb.)
  • Mik a jelenlegi legnagyobb akadályok, amik lassítják a céljaid megvalósítását? (szabad szavas válasz)
  • Ha kapnál tőlem egy személyes konzultációs lehetőséget, mi lenne az a két kérdés, amit feltennél? (szabad szavas válasz)

Természetesen bármilyen más kérdést is feltehetsz, ha számodra az adja meg a megfelelő választ, amit keresel. Ezek a kérdések olyan általánosan jól működő formulák, melyeket minden bizniszben érdemes ismerni ahhoz, hogy megfelelő terméket, vagy szolgáltatást nyújts.

Ha készen vagy a kérdések kidolgozásával, akkor létre kell hoznod egy űrlapot, amin keresztül bekéred ezeket a válaszokat. Ez egy sima adatmódosító űrlap, amin keresztül a követőid kitöltik a hozzájuk tartozó mezőket a saját válaszaikkal.

Miután készen van az űrlapod, nincs más dolgod hátra, mint kiküldeni azt a teljes listádra, vagy egy adott szegmensére. SalesAutopilotban rendkívül egyszerű ezt megcsinálni, mindössze a küldött levélbe be kell tenned az elkészített űrlapod linkjét, és ki kell küldened azt.

Hogyan “örökzöldesítheted” a kérdőíved?

Itt fontosnak tartom megemlíteni, hogy mivel a marketing automatizációs szoftvered képes relatív időzítéssel küldeni leveleket,-  vagyis a felhasználó adott dátummezőjéhez képesti időpontban – így folyamatosan, automatizáltan is kutathatod a piacodat.

Relatív időzítéssel be tudsz állítani automatikus hírlevél sorozatokat, melyek a feliratkozás időpontjához viszonyítva kerülnek kiküldésre.

Ennek hála, az első piackutatásod mindjárt a bemutatkozó email sorozatod része is lehet, amit gyakorlatilag minden felhasználód meg fog kapni, ezzel is folyamatosan ellátva téged információval.

Ez nagyon hasznos lehet akkor is, ha vegyes érdeklődésű emberek iratkoznak fel hozzád, és több irányba is tovább tudod vinni a kommunikációt. Az itt megadott válaszai alapján tudni fogod, hogy milyen érvekkel van nagyobb esélyed meggyőzni, és miként tudsz még több értéket adni a számára.

Az automatizált kutatással tehát nincs más dolgod, mint havonta egyszer elolvasni a visszajelzéseket, vagy egyszerűen a megadott válaszok alapján egyéb automatizmusokat létrehozni. (pl. érdeklődési kör alapján szegmentálás, és levélküldés)

Hogyan mérd az ügyfeleid elégedettségét?

Az Online Kampányok Csúcsra Járatva könyv kapcsán terveztünk egy visszajelző rendszert, amit az előző könyv (OVCS) és az egyéb tapasztalataink alapján állítottunk össze. A rendszer lényege, hogy aki megvette a könyvet, néhány héttel később mondja el a véleményét róla.

Igyekeztünk úgy megtervezni az egész folyamatot, hogy gyors, egyszerű és már-már szórakoztató legyen a véleménymegadás a felhasználóknak.

Próbáltunk megfelelő motivációt is nyújtani a kitöltéséhez, így készítettünk egy bónusz ajándékot a kérdőív kitöltőinek, ami kifejezetten a könyvre épül és hasznos kiegészítő információkat, és egyfajta vezérfonalat biztosít a megvalósításhoz.

A kitöltésnek két nagy haszna is volt:

1. Megtudtuk, hogy mit gondolnak a vevőink: ez nyilván rendkívül fontos, hiszen ezen visszajelzések alapján fogjuk tudni tökéletesíteni a termékeinket. Fontos, hogy őszinte legyél magaddal, és lásd be, ha valamin változtatnod kell!

2. Rengeteg ajánlást kértünk be: a kérdőív utolsó kérdésében megkérdeztük, hogy hány pontot adna a 10-ből a könyvre. Ha erre valaki legalább 8 pontot jelölt, akkor megkértük, hogy írja meg a véleményét nyilvánosan egy Facebook poszt alá.

Ezt a következőképpen oldottuk meg:

A kérdőív során mindenkitől megkérdeztük, hogy mi a véleménye a könyvről, illetve miért ajánlaná másoknak. Ezt követően megkértük, hogy pontozza 10-es skálán, hogy mennyire elégedett a könyvvel.

Ha legalább 8 pontot adott, akkor egy feltételesen megjelenő mezővel / kérdéssel megjelenítettük a Facebook posztot, és kértük, hogy másolja be a véleményét kommentként.

Tehát csak azoknak jelent meg ez a lépés, akik kellően magas pontszámot adtak, a többieknek megköszöntük a véleményét, és befejeződött a kérdőív.

Íme a poszt, amit hasonló módon ágyaztunk be (embed):

Klikk a posztra, és láthatod az összes kommentet!

Ennek az eredményeképpen jelenleg 74 pozitív visszajelzést kaptunk az erről szóló poszt alatt, melyek mind Facebook profillal validáltak.

Ugye te is tudod, hogy a közösségi média platformok megjelenése óta mennyire fontossá vált az, hogy a vásárlók mit kommunikálnak a cégedről, termékedről/ szolgáltatásodról?

Gondolj bele, hogy ezzel a módszerrel rengeteg elégedett ügyfélvéleményt gyűjthetsz, sőt, akár a közösségi média értékeléseidet is felhúzhatod vele. Például, semmi nem akadályoz meg abban, hogy a 8+ pontot adókat megkérd, hogy minősítsenek a Google Map-en, vagy a Facebook Page-en.

Erről az ügyfélvélemény kérő rendszerről egy teljes posztot is írtunk korábban: Hogyan állítsd be az automatizált ügyfél elégedettség mérő rendszered?

Érdemes tehát időnként (évente 1-2 alkalommal) piackutatásokban is gondolkodnod, és felmérni a listád igényeit sőt, az első kérdőíved már rögtön a bemutatkozó email sorozatod része is lehet. Ha új termékkel jössz ki, akkor pedig érdemes már a termék bevezetésénél kidolgozni az elégedettségmérő folyamatot.

Ennek a folyamatnak a vége akkor ideális, ha az valamilyen nyilvános véleményt is kér az elégedett ügyfelektől. Ez az automatikus véleménykérő rendszer gyakorlatilag folyamatosan tölti majd neked a vásárlói véleményeket, és javítja a közösségi médiában szerzett értékeléseidet.

Van ötleted, hogy miként lehet még kihasználni piackutatásra a marketing automatizációs szoftvert? Írd meg kommentben!

Próbáld ki az Online Katapult kedvenc marketing automatizációs szoftverét ingyen!

A Katapult indulásakor nagyon komoly piackutatást végeztünk és számos szoftvert kipróbáltunk. A SalesAutopilot volt az, amelyik minden feltételnek megfelelt, és az ára is kedvező volt. Havi 400 email küldéséig teljes funkcionalitással, ingyen kipróbálhatod:

KIPRÓBÁLOM INGYEN!
2018-06-18T13:02:18+00:00

A szerzőről:

Szia, Szendrei Ádám vagyok, az Online Katapult Marketing Menedzsere. Köszönöm, hogy itt vagy velünk, és remélem hasznosnak találod az itt olvasottakat. Olyan gyakorlati, hasznos tippeket szeretnék megosztani Veled, amelyeket én is sikeresen alkalmazok a saját vállalkozásomban. Ha bármi kérdésed, ötleted van, kérlek írd meg a hello@onlinekatapult.hu-ra!