Ha a saját Messenger chatbotod elkészítésén töröd a fejed, vagy már netán el is kezdtél mélyebben foglalkozni a témával, akkor bizonyára halottál már a Chatfuel nevű szoftverről. Ezzel az ingyenes alkalmazással programozási tudás nélkül hozhatod létre a Messenger botodat, amit most már a SalesAutopilot rendszerével is könnyedén össze tudsz kötni.

Az elmúlt hetekben bombaként robbantak be a marketing szférába a chatbotok, és megjelentek a velük kapcsolatos tanfolyamok is.

Ha Te SalesAutopilotot és Chatfuelt használsz, akkor szerencsére nem fog neked gondot jelenteni a chatbot és a hírlevélküldő szoftvered közötti adatátvitel.

Néhány egyszerű lépés segítségével ugyanis tetszőleges mennyiségű adatot tudsz átküldeni a botból a marketingautomatizációs rendszeredbe. Ezeknek az adatoknak a segítségével azonosíthatod az embereket, szegmentálhatsz, és mérhetsz is.

Miért fontos a Chatbot és a SalesAutopilot közötti kapcsolat?

Akkor lesz igazán releváns a célközönségeddel való kommunikációd, ha a különböző csatornák összehangolva működnek.

Ha valaki a chatboton keresztül kért egy ingyenes anyagot, akkor ezt jelölheted a CRM rendszeredben is, sőt magát a letölthető anyagot akár azonnal, emailben is el tudod küldeni a részére.

A Chatfuelen keresztül lehetőséged van feliratkoztatni embereket a SalesAutopilot listádra, egy általad választott űrlapon keresztül, mely feliratkozás a szokásos módon aktiválja a megadott űrlap és lista műveleteket.

Vagyis, feliratkozás után, szegmensbe tartozás alapján azonnal a megfelelő emailt is el tudod küldeni a számára.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Valójában bármilyen adatot, amit a user a chatbotnak megad, vagy a Facebookon keresztül nyilvánosan elérhető, a chatbot képes automatikusan átküldeni a SalesAutopilotnak.  Milyen adatok lehetnek ezek?

Facebookon nyilvános adatok, amiket nem kell megkérdezned:

  • Keresztnév
  • Vezetéknév
  • Nem
  • Profilkép URL
  • Nyelvi beállítás

Adatok, amiket megkérdezhetsz a felhasználótól:

  • Email cím
  • Telefonszám
  • Érdeklődési kör (későbbi célzáshoz)
  • Cím
  • Kor
  • Termékérdeklődés
  • Piackutatáshoz például vélemény
  • Gyakorlatilag bármi, ami szükséges

Adatok, melyeket érdemes elmentened:

Ezen felül bármikor a folyamatban küldhetsz mesterségesen létrehozott adatokat magadnak, akár mérés céljából, vagy azért, hogy tovább szegmentáld később a célközönséget. Ilyen adatok lehetnek például:

  • X csali terméket látta? (Igen / Nem)
  • Melyik funnelből érkezett? (Nyitó blokk neve)
  • Válasz az X. kérdésre (Válasz)

Az adatküldést a felhasználó nem látja, ez mindvégig rejtve marad. Később viszont Chatfuelen belül például tudsz szűrni majd azokra a felhasználókra, akik megadták az email címüket (email mező = nem üres), de még nem látták a belépő termék ajánlatot (pl: belépő terméket látta = üres).

Ezek az adatok mind a Chatfuelben, mind pedig a SalesAutopilotban elérhetőek lesznek a számodra szegmentálás, és mérés céljából is.

Hogyan kell beállítanod a Chatfuelben, hogy milyen adatok kerüljenek átküldésre?

Az összekötéshez mindenek előtt szükséged lesz egy SalesAutopilot listára, és egy űrlapra, melyen keresztül fel fognak iratkozni. Ezt az űrlapot nem fogják látni valójában a feliratkozók, mindössze az űrlap azonosítójára lesz szükséged. A formázással tehát ne törődj.

Ha készen van a listád és az űrlapod is, akkor állítsd be azokat az űrlapműveleteket, amiket szeretnél futtatni, valamint hozd létre a SalesAutopilotban szükséges mezőket.

Ha ezzel készen vagy, akkor itt az ideje megismerkedni a Chatfuelben használt “User Attributes” kifejezéssel, vagyis a felhasználói tulajdonságokkal.

Ezeket a tulajdonságokat a Chatfuelben minden felhasználóhoz egyedileg tudod elmenteni. Először megmutatom, hogyan tudsz ilyen attribútumokat létrehozni, majd ezeket a megfelelő időpontban átlküldeni az SA részére.

Rendkívül egyszerűen tudsz létrehozni ilyen tulajdonságokat. Ehhez nincs más dolgod, mint a blokkok szerkesztése nézetben az “ADD CARD” menüpontban a “+” jelre kattintani.

Innen attól függően, hogy te adod-e meg az adatot (akár Facebook adat alapján), vagy a felhasználó maga írja azt be, két módja van az attribútum létrehozásának:

1. Ha saját, vagy Facebook által tárolt adatot mentesz

Ha mérésre, szegmentálásra szeretnél például adatot menteni, vagy a keresztnevet szeretnéd átadni a SalesAutpilotnak, akkor ezt a funkciót kell használnod. Vagyis minden olyan esetben, amikor nem a felhasználó gépeli be a válaszát.

Ehhez kattints a “Set up user attribute” gombra…

A User Attribute mezőben meg kell adnod a tulajdonság azonosítóját, a Value résznél pedig azt az értéket, amire ezt állítani szeretnéd.

Példa: User attribute = keresztnév, Value = Géza…

Ha a tulajdonságot át akarod küldeni a SalesAutopilotba, akkor az azonosító meg kell, hogy egyezzen az SA rendszerében használd Mező Névvel. Ez a mező “kódja”, mint például keresztnév esetén az “mssys_firstname”. (Ezt az SA-ban a lista / Beállítások / Lista Mezői menüpont alatt tudod megnézni.)

Ha tehát, konkrétan a Facebookon használt keresztnevet akarod átadni a SalesAutopilotnak, akkor így fog kinézni ez a rész:

Amint látod, további tulajdonságokat is meg tudsz adni, az “Add Attribute” gombra kattintva.

A folyamatban mikor állítsd be az attribútumot?

Ahogy halad végig a felhasználó a bot blokkjain, úgy kaphatsz releváns információkat. A keresztnevet egyébként akár már az első blokknál elmentheted, de várhatsz is vele a küldésig, nincs jelentősége.

A méréshez használt egyedi attribútumokat nyilván annál a blokknál érdemes módosítanod / megadnod, amikor a felhasználó az adott mérföldkőhöz ért. Például látta a belépő termékedet.

Lássuk, hogyan kell eljárnod akkor, ha azt szeretnéd, hogy a felhasználó adja meg az adatokat a saját szavaival.

2. Ha a felhasználó adja meg az attribútum értékét

Vannak adatok, amiket a felhasználótól szeretnél bekérni. Ilyen az email cím, a véleménye, bármilyen értékelés, vagy személyes adat. Ekkor is hasonlóan indul a folyamat, azonban a felugró ablakban most a “User Input” lehetőséget kell választanod.

Ennél a blokknál először meg kell adnod, hogy a bot milyen kérdéseket tegyen fel.

Az “Add fields” gombbal több kérdést is feltehetsz. A bot ilyenkor a kérdéseket sorrendben teszi fel, és csak akkor halad a következőre, ha az előző kérdést már megválaszolta a felhasználó, és annak formátuma megfelelt az elvárásoknak.

Háromféle formátum ellenőrzés lehetséges: email, szám, telefonszám.

Fontos, hogy figyelj arra, hogy lehet, hogy a felhasználó véletlenül hibásan ad meg egy adatot, például elírás miatt. Adj lehetőséget, hogy újra próbálkozzon!

Mi történjen, ha rossz az adat?

Célszerű lehet az egyes kérdéseket szétbonthatod, és mindegyik után egy blokkban rákérdezni, hogy biztosan helyesen adta-e meg az adatokat.

Ha sok, de egyszerű adatot kérsz be, akkor elég lehet a teljes blokk végén egy újrakezdési lehetőséget megadnod. Ha egy attribútumot ismét megad a felhasználó, akkor az automatikusan felüírja a korábbi értéket.

A “Modify default plugin phrases” gombra kattintva tudod megadni, hogy a formátum ellenőrzésen megbukott válaszok esetén mit reagáljon a bot. Ilyenkor újra be fogja kérni az adatot.

Ha nem egyértelmű, hogy milyen formátumot vársz (pl. telefonszámnál), akkor érdemes ebben az üzenetben ezt példaként megadni. (Például: 06-30-123-12-12 – A Chatfuel meglehetősen sok telefonszám formátumot elfogad, köztük ezt is.)

Hogyan küldd el az elmentett adatokat a SalesAutopilotnak?

Ha beállítottad, hogy a chat folyamán, mikor milyen adatokat mentsen el a bot, akkor már csak el kell azokat küldened. A küldés egyben egy feliratkozás is.

FONTOS! Jelenleg csak feliratkozással van lehetőség adatot küldeni, vagyis az email cím elküldését követően már nincs módodban adatot módosítani. Tehát a feliratkozás után már nem tudsz pl. méréshez használt attribútumokat küldeni. Ezeket a Chatfuelben ettől függetlenül érdemes használnod, hiszen ott szegmentálhatsz majd, de ezek nem kerülnek át az SA-ba!

A küldést bármikor elindíthatod onnantól kezdve, hogy megvan az email cím, mint user attribútum. Mivel a felhasználó bármikor kiléphet a folyamatból, ezért célszerű ezt minél hamarabb megtenned. 

Mi a biztonság kedvéért rákérdeztünk, hogy megfelelően adta-e meg a címet, majd pedig elfogadtattuk az ÁSZF-et is, hogy biztosan megfeleljünk a hazai jogszabályoknak.

Egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen szabályok vonatkoznak majd a Messengeren megszerzett emailcímek kezelésére és továbbítására, de ha biztosra akarsz menni, akkor Neked is ezt javasoljuk:

Ebben a folyamatban tehát csak az ÁSZF elfogadása után tettük be a küldést. Nézzük, hogy tudod ezt beállítani…

A küldés technikai beállítása

A küldéshez nyomj megint az “Add a card” menüpont alatt található “+” gombra, és ezúttal válaszd a JSON API plugint.

Ekkor meg fog jelenni egy ablak, amiben a küldést tudod beállítani. A küldés típusa legyen “POST”, add meg az attribútumokat, amiket át szeretnél adni, valamint állítsd be, hogy szeretnél-e hibaüzenetet visszaadni.

Erre remélhetőleg, ha mindent jól csinálsz, akkor nem lesz szükség, de amíg tesztelsz, hagyd mindenképpen bepipálva.

Az egyedi URL az, ami továbbítja az adatokat a SalesAutopilot API felé. Ennek a felépítése a következő: (pirossal, amit ki kell töltened)

https://username:password@api.salesautopilot.com/subscribe/listaID/form/űrlapID/formdata

Lássuk, hogy mit jelentenek ezek, és hol tudod megnézni őket:

  • Username: SalesAutopilot API felhasználónév
  • Password: SalesAutopilot API jelszó
  • ListaID: SalesAutopilot lista ID-je
  • ŰrlapID: SalesAutopilot űrlap ID-je

Az API felhasználónév és jelszó az SA bal oldali menüjében alul, a beállítások alatt található.

A lista és az űrlap ID megtekintéséhez kattints arra az űrlapra, amelyiket használni szeretnéd, és görgess le az oldal aljára:

Nézzünk egy példát. Tegyük fel, hogy a következő adatokat találod a SalesAutopilot fiókodban:

  • Username: tesztkft12
  • Password: aaaa2345678923456789bbbb
  • ListaID: 12345
  • ŰrlapID: 123456

Ebben az esetben a JSON API-hoz használt URL-ed így fog kinézni:

https://tesztkft12:aaaa2345678923456789bbbb@api.salesautopilot.com/subscribe/12345/form/123456/formdata

Mielőtt élesítenéd…

Ahogy minden esetben, most is fontos, hogy tesztelj! A Chatfuelben nagyon egyszerűen tudod tesztelni a botot, és az adatok a küldést követően azonnal megjelennek a SalesAutopilotban. Nézd végig, hogy minden adat átment-e, és jó helyre került-e.

Ezt követően ezek alapján az adatok alapján már létre is tudsz hozni szegmenseket, és akár különböző üzenettel is megszólíthatod ezeket az embereket emailben és chaten egyaránt.

2018-03-07T16:09:22+00:00

A szerzőről:

Szia, Szendrei Ádám vagyok, az Online Katapult Marketing Menedzsere. Köszönöm, hogy itt vagy velünk, és remélem hasznosnak találod az itt olvasottakat. Olyan gyakorlati, hasznos tippeket szeretnék megosztani Veled, amelyeket én is sikeresen alkalmazok a saját vállalkozásomban. Ha bármi kérdésed, ötleted van, kérlek írd meg a hello@onlinekatapult.hu-ra!