A vevőid véleménye az egyik legfontosabb eleme a vállalkozásodnak. Ha a vevőid jó véleménnyel vannak a tevékenységedről, akkor tudod, hogy jó irányba haladsz. Ha pedig a cégeddel kapcsolatos elégedettségüket olyan csatornákon is megosztják, ahol más, potenciális vásárlók is láthatják, akkor az további vásárlást, további bevételt fog generálni számodra.

Mi az az egyszerű stratégia, amivel a meglévő vevőid fogják meggyőzni a hezitálókat, hogy nálad vásároljanak?

“Tudsz egy jó éttermet a 13. kerületben, elvinném a párom vacsorázni?… Milyen volt az a wellness szálloda, ahol múltkor voltatok Zalakaroson?… Új fodrászt keresek, te hova jársz?… Kéne egy megbízható autószerelő, te hova hordod az autód?… Szeretném növelni az online bevételem, nem tudsz egy jó tanácsadócéget?…” 😀

Te is ki szoktad kérni az ismerőseid véleményét olyan dolgokról, amivel kapcsolatban nekik már van tapasztalatuk, neked viszont még nincs? Én bizony kiszoktam, és gyakran nem bánom meg, mert így valós, jól értelmezhető véleményt kapok, aminek köszönhetően el tudom dönteni, hogy számomra megfelelő-e például az adott étterem, vagy nem.

Ma már az ismerősökön kívül gyakran a Google véleményét is kikérjük, és ezáltal több száz ember releváns (!) véleményét is láthatjuk, ami segít meghozni a döntést. A Search Engine Watch cikke szerint az emberek 80%-a tekint úgy az ilyen jellegű véleményekre, mintha személyes ajánlás lenne.

Ebből következik az, hogy míg régen ezek az ajánlások szájról szájra terjedtek, és egyszerre kevés emberhez értek el, addig ma már az online térben több ezer emberhez képesek eljutni. Ezáltal pedig óriási erejük van a vásárlói véleményeknek online, ami vállalkozásokat katapultálhat az egekbe.

Nézzük meg, hogy te hogyan tudsz profitálni belőle?

Csokorba szedtem, hogy számodra milyen pozitív hatásai vannak a vevői véleményeknek

  • Ha a piacodon te rendelkezel a legtöbb pozitív értékeléssel, akkor jól láthatóan kiemelkedsz a konkurenseid közül, és téged fognak választani az érdeklődők

  • Akik hezitálnak azon, hogy megvásárolják-e a terméked/ szolgáltatásod, őket átbillentik a vásárlás felé

  • Minden egyes pozitív értékelés hitelesebbé teszi a céged

  • A social proof aranyat ér, azaz a pozitív értékelések által a közösség bizonyítja, hogy igenis jó a terméked/ szolgáltatásod

  • Ezeket a véleményeket fel tudod használni az értékesítési vagy termékoldaladon

  • A keresőmotorok is előbbre sorolják a találati listán azokat a cégeket, amik pozitív értékelésekkel rendelkeznek

  • Ezáltal nem csak te, hanem az egész világ láthatja, hogy értékes a céged munkája

  • És nem utolsó sorban: jó érzés ránézned a pozitív értékeléseidre 🙂

Milyen lehetőségeid vannak a vélemények gyűjtésére?

Magyarországon főként 2 platformon érdemes értékeléseket gyűjtened, az egyik a Facebook, míg a másik a Google.

(Ha szállodát, éttermet, kávézót vagy egyéb vendéglátó helyet üzemeltetsz, akkor ezek mellett a Tripadvisort is javasoljuk)

Nézzük először, hogy a Facebookon hogyan tudsz értékeléseket gyűjteni:

A céges Facebook oldaladra lesz szükséged ehhez, de remélem ezzel már rég rendelkezel. 🙂 A látogatóknak itt lehetőségük van értékelni, véleményezni a céged tevékenységét, továbbá megoszthatják tapasztalataikat.

Ha még nincs engedélyezve a véleményezés az oldaladon, akkor ezt érdemes mielőbb engedélyezni:

A Véleményekkel kapcsolatos beállításokat a következő útvonalon találod: Facebook oldalad > Beállítások > Oldal módosítása > Vélemények (Beállítás-ra kattints) > Engedélyezés (A cikk írásakor (2018 március) itt helyezkedik. Ez a jövőben változhat.)

Itt egyébként a vélemények közvetlen linkjét is megtalálod. Ha megkéred a vásárlóidat, hogy értékeljenek a Facebookon, akkor érdemes ezt a linket használnod, mert ez közvetlenül az értékelés megadásához irányítja őket, így minimális a lepattanás veszélye. Neked is olyan oldalra kell vinni a vásárlóidat, mint a miénk: https://www.facebook.com/pg/onlinekatapult/reviews/

A Facebook oldaladon időnként érdemes kitenned egy posztot, amiben felhívod a követőid figyelmét, hogy ha még nem tették meg, akkor értékeljék a céged, és osszák meg tapasztalataikat az értékeléseknél.

Ezen kívül miután valaki vásárolt tőled, vagy igénybe vette a szolgáltatásodat, megkérheted akár a visszaigazoló levélben, vagy egy későbbi emailedben, hogy értékeljen a Facebookon.

Hogyan tudsz Google értékeléseket gyűjteni?

Ezzel kapcsolatban Zsolt osztott meg egy érdekes történetet, amit a franciaországi síelése alatt tapasztalt. A rövid (2,5 perces) videóban lévő hasznos infókat a Google és a Facebook értékelés gyűjtésénél egyaránt tudod alkalmazni.

Ahhoz, hogy értékelni tudjanak a vásárlóid, szükséged lesz egy Google Cégem fiókra, amivel felkerülsz a Google térképére. Itt fognak tudni értékelni a vásárlóid. Ha nem rendelkezel fizikai bolttal, üzlettel, akkor a céged irodájának címét is megadhatod, ahogy mi is tettük.

Itt is (hasonlóan a Facebook értékelésekhez), a visszaigazoló levélben, vagy egy másik emailben megkérheted a vásárlóidat, hogy értékeljenek a Google-ön.

Akár egy olyan automatizmust is beállíthatsz, hogy azon vásárlóidnak, akik gmail-es email címmel vásároltak tőled, küldesz egy levelet, amiben megkéred őket a Google-ös értékelésre, és belinkeled közvetlenül a céged Google oldalát. Így egyszerűen, egy kattintással tudnak értékelni.

Miért érdemes a Gmail-es email címmel regisztrálókat külön a Google-ös értékeléshez irányítani?

Mert ha olvassa a leveled, amibe megkéred, hogy értékeljen, akkor a Gmail-be 100%, hogy be van jelentkezve, így ha a Google értékeléshez irányítod egy közvetlen linkkel, akkor neki már nem kell külön bejelentkezni, hogy értékelhessen. Egyáltalán nem macerás a folyamat, így nagyobb hatékonysággal tesz eleget a kérésednek, alacsony a félbehagyás esélye. Emellett természetesen a Facebook értékelésre is megkérheted, de a legjobb, ha számukra a Google értékelés van jobban pusholva.

Ez a Gmail-es automatizmus termékszetesen kihagyható, de úgy gondolom, hogy ha a felhasználók számára minél egyszerűbb a folyamat, annál többen fognak eleget tenni a kérésednek, és nem “akadnak el/ pattannak le” félúton.

Az értékelés alapvetően úgy működik a Google-ben, hogy a bal oldali sáv legalján rákattintasz a „Vélemény írása” feliratra, és egy felugró ablakon megjelenik az értékelés adás űrlapja. Tehát nincs közvetlen linkje, amit alap esetben ki tudnál másolni, és beilleszteni a leveledbe, így a folyamat közben könnyebben lepattanhatnak az emberek. Ezért szükség van egy kis trükközésre. Ez kihagyható, nem kulcsfontoságú eleme a folyamatnak, viszont nagyban megkönnyíti a vásárlóidnak az értékelésadást, így nagyobb hatékonysággal is fognak végig haladni a folyamaton.

Hogyan éred el az 1 kattintásos értékelésadást?

Google oldalán találsz leírást arról, hogy hogyan kell ezt beállítani.

Ha viszont nem működik ez a variáció (nekünk nem működött megfelelően), akkor alább láthatsz egy másik megoldást:

#1 LÉPÉS: Szükséged van egy iPhone-ra, az iOS operációs rendszer miatt (azért iOS rendszert futtató eszközre van szükség, mert pl. az Android Chrome applikációjában a térképnél valamiért nem lehet véleményezni (valószínű, hogy ez majd idővel változni fog, de jelenleg 2018 márciusában nincs erre lehetőség).

#2 LÉPÉS: Itt nyisd meg a Chrome böngészőt (ha nincs, akkor töltsd le), majd nyiss meg egy inkognitó nézetet. Itt keress rá a cégedre a Google térképen.

#3 LÉPÉS: A vélemény adásnál kattints a csillagok között az 5. csillagra. Ezt követően betölt a vélemény megadásának az oldala, aminek már van saját URL-je.

#4 LÉPÉS: Másold ki az URL-t, majd küldd el magadnak emailben, hogy az asztali számítógépeden, vagy a laptopodon elérd.

Ha megkattintod ezt a linket, akkor látni fogod, hogy közvetlenül az értékeléshez dob, mint például a mi esetünkben. Ezt az URL-t rövidítsd le például a bit.ly segítségével (így legalább mérni is tudod az átkattintást könnyedén), és ezt a linket használd akár a leveleknél vagy máshol.

Ezzel a néhány lépéssel eléred tehát, hogy a vásárlóidnak valóban csak 1 kattintás legyen az értékelés, így nagyobb eséllyel fognak eleget tenni az ezzel kapcsolatos kérésednek.

Összegzés

Tehát mindenképpen érdemes a Facebook és a Google oldaladon gyűjteni az értékeléseket, mert gyakran ezek a vélemények billentik el a hezitálókat a vásárlás felé. Nyilván érdemes figyelni arra, hogy pozitív vélemények és értékelések legyenek ezeken a felületeken, de ha negatívval találkozol, akkor azt mielőbb kezeld ott helyben az értékelésnél. Kérdezd meg, hogy mi okozta azt, hogy elégedetlen, és igyekezz kompenzálni, és átbillenteni pozitív irányba a véleményét. Ezzel nem csak rá leszel pozitív hatással, hanem másokra is, akik olvassák azt a véleményt.

A pozitív értékeléseket, véleményeket pedig reklámozd bátran, legyél rájuk büszke, használd fel több helyen, jelenítsd meg a termékoldaladon.

Mi most készítettük el a Google Cégem fiókunkat, és most nyílt lehetőség a Facebook mellett a Google-ön is értékelni minket. Neked mi a véleményed rólunk és a tartalmainkról? Ha van kedved, értékelj minket a Google-ön! 🙂

Ha a mostani anyag mellett az ügyfélelégedettség mérése és ennek az automatizálása még komolyabban érdekel, akkor írtunk ezzel kapcsolatban egy cikket, amit mindenképp javaslok Neked. Nagyon részletesen bemutatjuk a saját rendszerünket, és elmondjuk, hogy te hogy tudod elkészíteni a sajátodat.

Hajrá, kezdd el még ma gyűjteni az értékeléseket! Sok csillagot és hatékony megvalósítást kívánok!

2018-04-05T15:39:16+00:00

A szerzőről:

Hello- szia, Gots Balázs vagyok az Online Katapult technikai munkatársa. Az írásaimmal az a célom, hogy a bonyolultabb technikai beállításokból IKEA szerelési útmutató szerű írásokat készítsek Neked, tehát könnyen fogyasztható, érthető köntösbe bújtassam az elsőre ijesztő tech. leírásokat. Abban bízom, hogy időt takarítok meg neked azzal, hogy mindent logikusan, gyakorlatiasan, jól szemléltetve tálalok. Ha ez esetleg mégsem sikerült ebben az írásomban, akkor írj emailt a gots.balazs@onlinekatapult.hu e-mail címre, igyekszem mielőbb válaszolni!